Monday, March 14, 2011

Bili jangan tak bili.

Suasana di pasar:

Suasana di pasar amat unik dengan aroma baunya yang menusuk sehinggakan melekat dibaju, campuran rojak bahasa yang pelbagai, tinggi rendah nada bagai persembahan koir yang harmoni ditambah dengan prinsip dan amalan yang menjadikannya sentiasa perlu untuk dikunjungi. Dalam suasana tersebut, banyak ragam bahasa yang digunakan. Antaranya;
Saya namakan seorang penjual sayur sebagai Andy Lau dan seorang pembeli dengan nama Awie. Seorang warga asing yang telah lama tinggal di Malaysia, Dian Sastro.

Andy Lau          : A, mali-mali. Singgah lulu bang, tengok ini sayur baik punya ma. Mali-mali.
Awie                 : Bole la tauke, mau tengok lulu.
Andy Lau          : Amancam, mana mau angkat? Ni banyak sega o. lugi lu a, kalau tak bili.
Awie                 : Ok tauke, aku mau bili yang sega ni. Belapa linggit?
Andy Lau          : Abang punya pasal, saya bagi lua linggit saja.
Awie                 : Ok.
Dian Sastro     : Hai, apa khabar sih? Lama enggak ketemu. Makin ganteng.
Awie                 : Hai, lu Dian, aku baik-baik aja kok. Kamu ni bodek-bodek maunya apa?
Dian Sastro     : Enggak kenapa-napa. Lu tu yang makin ganteng, aku bilang aja.
Awie                 : Ada-ada aja lu ni.

Penerangan:
Masyarakat Melayu terkenal dengan sikap bertolak ansur dalam pelbagai hal. Melihat contoh di atas, jelas menunjukkan masyarakat kita memang terlalu menghormati orang lain sehingga identiti sendiri menjadi tidak kukuh. Sebenarnya, orang cina dan Indonesia faham akan bahasa Melayu, mereka berbicara demikian kerana mereka tidak boleh berbahasa Melayu dengan betul. Jadi kita sebagai orang Melayu sendiri yang boleh berbicara dengan baik perlu mengekalakan keadaan kita. Kenapa kita perlu mengikuti orang lain? Perlu ke kita menjadi pelat semata-mata untuk menjaga hubungan dengan orang lain? Semua itu tidak perlu kerana hal ini akan menghakis sifat cinta akan bahasa kita sendiri. Gunalah bahasa yang betul dalam berbicara dan sepatutnya kita mengajar mereka supaya berbahasa dengan baik dan bukannya mengikut mereka yang sememangnya salah dari segi sebutan. 

No comments:

Post a Comment