Tuesday, January 25, 2011

situasi: 1

Situasi:

Baru-baru ini, Persatuan Mahasiswa Anak Terengganu (PERMATA) UPSI
telah menganjurkan satu program iaitu majlis temu mesra kepimpinan negeri. Majlis ini diadakan di dewan SITC dan bermula pada pukul 8.00 malam. Turut hadir pada malam tersebut ialah YB Ahmad Razif, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, IPT & Sains. Majlis tersebut diadakan bertujuan untuk mengeratkan hubungan sesama anak-anak negeri Terengganu disamping memberi anugerah kepada pelajar yang cemerlang dalam akademik. Dalam majlis tersebut, YAB Ahmad Razif telah memberi ucapan dan terdapat beberapa kesalahan bahasa yang berlaku. 


"Disini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih di atas kehadiran pelajar-pelajar dalam menjayakan majlis pada malam ini. Saya juga ingin mengucapkan tahniah di atas kejayaan dan kecemerlangan yang telah diperolah dan berharap kejayaan ini akan berterusan."




Barisan kepimpinan PERMATA


YB Ahmad Razif, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, IPT & Sains
Penerangan:
Contoh ucapan di atas merupakan kesalahan yang biasa berlaku terutama dalam percakapan sehari-harian, dalam akhbar, novel, buku cerita dan sebagainya. kebanyakan golongan yang tidak memepelajari bahasa Melayu secara mendalam tidak mengetahui hukum-hukum bahasa yang perlu dipatuhi. Walaupun kalihatan kecil namun, seandainya berlaku berterusan dan diguna secara berleluasa, kesalahan tersebut akan dianggap tidak salah pada mata masyarakat. Perkataan 'di atas' sepatutnya menjadi 'atas'. Hal ini kerana 'di atas' bermaksud ingin menunujukkan kedudukan dan ruang secara konkrit manakala perkataan 'atas' lebih sesuai digunakan kerana ayat tersebut tidak menunjukkan ruang. 

No comments:

Post a Comment