Saturday, February 19, 2011

Jemput makan.

Situasi:

Dalam kepenatan bersiar-siar di Bandar Kuala Lumpur, saya dan keluarga singgah di sebuah kedai makan bagi mengisi perut kami yang mula berkeroncong. Pada masa itu, kami memesan beberapa jenis air minuman dan makanan panas. Semasa kami menunggu makanan tersebut, saya terlihat dua orang pelanggan yang kelihatan kurang senang. Tiba-tiba dia memanggil pekerja restoran tersebut dan meminta agar membawa makanan yang dipesannya secepat mungkin. Selang lebih kurang lima minit, pelanggan tadi bangun lalu memanggil pekerja yang bekerja di situ. Dia terus marah dan mengutuk pekerja tersebut.

Pelanggan: (Dengan suara yang agak keras sambil menuding jarinya kearah seorang pekerja) Weh, ko datang sini jap. Ko tau tak aku tengah lapar ni, tak reti-reti ke  nak masak cepat sikit!
Pekerja: Maaf encik, tolong tunggu sekejap lagi. Hari ini pelanggan agak ramai jadi lambat  sikit. Maaf, makanan encik hampir siap.
Pelanggan: Cakap je lebih, kerja tak buat. Sudah lah. Pergi kedai lain lagi bagus! Jom, kita pergi dari sini.

Kedua-dua pelanggan tersebut terus meninggalkan restoran itu manakala pekerja tersebut menangis lalu terus masuk ke dalam. Kami sekeluarga agak terkejut dengan insiden berkenaan.

Keterangan:

Kejadian sebegini berlaku akibat daripada sikap tidak sabar dalam diri. Sebagi pelanggan, kita tidak seharusnya pentingkan diri sendiri. Sebaliknya perlulah menilai semua aspek. Pada hari tersebut kelihatan ramai pelanggan dan hal ini tentu akan menyukarkan tukang masak untuk memenuhi semua kehendak pelanggan untuk memasak makanan dengan cepat. Sebagai manusia yang waras, sepatutnya kita bersabar dan perlu bijak mengurus kehendak kita. Seandainya kita ingin cepat, janganlah pergi ke restoran yang ramai orang kerana sudah tentu pesanan kita akan lambat sampai. Perkara ini akan mencemarkan imej masyarakat kita andainya pada masa tersebut terdapat pelancong asing. Mereka akan beranggapan negatif mengenai orang kita. Jadi, penggunaan bahasa yang kasar perlu dielakkan sebaliknya perlulah mengamalkan kesantunan dalam berbahasa supaya kehidupan kita lebih aman.

No comments:

Post a Comment