Wednesday, January 19, 2011

Diari harian (19 Jan 2011)

Situasi:

Baru-baru ini, Menteri Besar negari Perak datang berkunjung ke Universiti Pendidikan Sultan Idris dan sempat singgah di kolej kediaman Harun Aminurrashid. Satu perjumpaan ringkas diadakan untuk mengalu-alukan kedatangan Y.A.B. Dato' Dr. Zambry Bin Haji Abd. Kadir. Sebelum majlis tersebut berakhir, beliau membuka peluang kepada semua penghuni kolej untuk menganjurkan sebarang soalan yang berkaitan dengan pengajian di UPSI.

Pelajar: Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada Yang Berhormat Dato’, naib canselor, pensyarah-pensyarah dan hadirin-hadirat sekalian.  

 Y.A.B. Dato' Dr. Zambry Bin Haji Abd. Kadir: Waalaikumussalam.

Pelajar: Disini, saya ingin mengajukan satu soalan, …



Y.A.B. Dato' Dr. Zambry Bin Haji Abd. Kadir

Penerangan:

Kesalahan dalam dialog di atas ialah kesalahan penggunaan ungkapan mengikut gelaran jawatan. Bagi Menteri Besar, panggilan gelaran yang betul adalah Yang Amat Berhormat. Gelaran ini juga digunakan untuk Perdana Menteri, Timbalan Ketua Menteri dan Ketua Menteri.  Sepatutnya panggilan kehormat ini tidak boleh dipandang ringan terutama bagi golongan terpelajar seperti pelajar di universiti. Selain itu, panggilan yang betul adalah perlu bagi menghormati golongan pemimpin yang berjasa kepada negara. Sebarang kesalahan yang berlaku menampakkan kelemahan dan sudah pasti sedikit sebanyak akan mengganggu perjalanan majlis.

No comments:

Post a Comment